Mai puțin înseamnă mai mult

23 iul 2011 | Norel Iacob

În 1930 un profesor de la Universitatea Cornell a descoperit întâmplător că există o conexiune între a mânca mai puțin și a trăi mai mult. Cobaii care consumau mai puține calorii trăiau în medie cu 30% mai mult. Aceasta este premiza regimului hipocaloric propus astăzi de mai mulți cercetători ca o soluție de încetinire a procesului de îmbătrânire.


mai_putin_inseamna_mai_mult_400Un studiu condus de doi cercetători de la Universitatea Wisconsin, și publicat în revista Science în august 1999, a confirmat observația profesorului de la Universitatea Cornell. O dietă hipocalorică a crescut media duratei de viață a cobailor cu 50%. Genele care, în mod normal, se deteriorează odată cu îmbătrânirea, continuau să funcționeze foarte bine în cazul cobailor ”subnutriți”. La o reducere de 25% a caloriilor din dieta cobailor, 84% din alterările genetice asociate cu îmbătrânirea au fost parțial sau complet suprimate. La nivel molecular, cobaii cu dietă hipocalorică arătau a fi biologic mai tineri decât ceilalți cobai.


Date istorice par a confirma ideea. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, lipsa hranei în unele țări din Europa a fost corelată cu o scădere a mortalității din pricina bolilor coronariene, diabetului de tip 2 și a cancerului, susține Dr. Luigi Fontana, cercetător în geriatrie la Universtatea Washington, St. Louis. După război rata mortalității pe aceste segmente a crescut din nou. De asemenea, pe insula japoneză Okinawa, unde dieta tradițională este similară dietelor hipocalorice, un număr neobișnuit de mare de oameni trăiesc în jur de 100 de ani.

Științific lucrurile nu sunt lămurite. Deocamdată se investighează diverse ipoteze. Unii compară efectele dietei hipocalorice cu efectele hibernării, procesele care obosesc organismul fiind drastic reduse. Alții cred că reducerea caloriilor duce la o încetinire a diviziunii celulare în țesuturi. S-a avansat și ideea că foamea induce în organism o stare similară luptei pentru supraviețuire, în care sunt activate gene care dau o rezistență sporită la stres și protejează organele vitale. Dieta hipocalorică poate reduce nivelul zahărului în sânge, suprimă activitatea hormonală care promovează creșterea celulară și dezvoltă gene care promovează longevitatea.

Una dintre teoriile cele mai populare explică totul prin reducerea poluării celulare. Când transformă hrana în energie, celulele eliberează radicalii oxigenului sau radicalii liberi, substanțe biochimice blamate adesea pentru procesul de îmbătrânire și cancer. Când organismul trebuie să metabolizeze mai puține calorii, rezultă și mai puțină poluare. E ca în cazul unei mașini: mai puțin combustibil ars, mai puține gaze poluante.


Cercetătorul Mark Mattson (National Institute on Aging din Baltimore) a dezvoltat teoria ”stresului sănătos”. El afirmă că studiile sale au demonstrat că dieta hipocalorică a protejat creierul cobailor de maladiile Alzheimer și Parkinson. Hrănind cobaii la două zile, a constatat că viața lor s-a prelungit și a tras concluzia că foamea induce organismului un ”stres sănătos” care întărește celulele. Aparent, ceva asemănător cu beneficiile cardiovasculare de pe urma sprintului.


Se pare că există o corelație și între cantitatea de alimente ingerată și eficiența sistemului imunitar. Pe de o parte, cu cât mâncăm mai mult, cu atât devine mai puțin eficient sistemul imunitar (trebuie evitate în mod special alimentele cu un aport mare de grăsimi: carnea și lactatele). Pe de altă parte, s-a observat că postul de 36 de ore crește, într-un mod semnificativ, capacitatea leucocitelor de a ucide microbii (când sunteți bolnavi și nu aveți poftă de mâncare, folosiți ocazia să postiți o zi-două, menținând consumul de apă, și veți ajuta organismul să învingă boala).


Miza e una cât se poate de practică: 5 mese pe zi (3 principale și două gustări), cum tot aud în ultima vreme, pe model occidental, sau 2 mese pe zi + o gustare, fără absolut nimic între mese (nici măcar un fruct), după cum recomandă unii dintre reprezentanții medicinei stilului de viață? Aceștia din urmă spun că rezultatul aplicării sugestiilor lor s-ar vedea printr-o poftă mai bună şi o sănătate mult ameliorată.

RSS general RSS ştiri RSS bloguri
Newsletter
[x] Închide

Abonează-te la newsletter-ul ST şi vei primi, cu frecvenţa aleasă de tine, informaţii despre actualitatea care te interesează.
ATENŢIE: Pentru a te asigura că newsletterul nu va fi blocat de filtrul anti-spam, adaugă adresa newsletter@semneletimpului.ro în 'Address Book'/'Contacts'